Vijf Slaapverwekkende Voedingsmiddelen Voor Een Goede Nachtrust

slapenMoeilijk in slaap komen is 1, lekker doorslapen is 2. Een goede nachtrust is belangrijk om overdag goed te kunnen functioneren. Stress, zorgen, lichamelijk ongemak, we weten allemaal dat een goede nachtrust niet vanzelfsprekend is.

Zodra het donker wordt, komt er melatonine vrij in je lichaam. Wordt het licht, dan stopt de productie. Melatonine regelt je dag- en nachtritme. Het zorgt ervoor dat de lichaamstemperatuur daalt, waardoor het lichaam weet dat het nacht is en gaat rusten. Lees hier hoe je op een natuurlijke én smakelijke manier de productie van melatonine kunt stimuleren.

1. Amandelen

Amandelen zijn rijk aan magnesium, een mineraal dat nodig is om de spieren te ontspannen en de slaap te bevorden. In amandelen zit ook tryptofaan. Een aminozuur (deel van een eiwit) dat belangrijk is voor aanmaak van melatonine en serotonine. Stoffen die nodig zijn om slaperig te worden en goed in je vel te zitten. Ook helpen amandelen je bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Dit is van belang, omdat er suikers in je bloed zitten die je wakker houden.

2. Melk

Oma suggereerde al dat je van warme melk slaperig wordt, maar eigenlijk geldt dat voor ieder zuivelproduct. Calcium (in kaas, yoghurt én melk) helpt de hersenen tryptofaan om te zetten in melatonine. Daarom is een beker warme melk een goed idee. Het kan er voor zorgen dat je gemakkelijker in slaap valt.

3. Bananen

Bananen bevatten melatonine, serotonine, magnesium en tryptofaan. Stoffen die het lichaam helpen te ontspannen. In bananen zit ook kalium: goed voor het hart en voor het denkvermogen.

4. Kersen

Volgens onderzoekers aan de universiteiten van Pennsylvania en Rochester is het goed om kersensap te drinken als je sneller in slaap wilt vallen. Kersen, met name zure kersen, stimuleren de aanmaak van melatonine.

5. Kamille thee

Volgens onderzoekers wordt het drinken van kamillethee geassocieerd met een toename van glycine. Glycine is een chemische stof die de zenuwen en de spieren ontspant en licht kalmerend werkt.

Tip: Voor een goede nachtrust is het belangrijk niet vlak voor je gaat slapen te eten. Beperk de inname van voedsel tot 3 uur voordat je gaat slapen. Zo zorg je voor een spijsvertering die ook gaat rusten wanneer jij naar dromenland vertrekt.