Chiazaad, Klein Zaadje, Groot Voordeel

chiazaadChia zaad behoort tot één van de gezondste zaden die we kennen. Het zit boordevol voedingsstoffen die belangrijk zijn voor lichaam en geest, bovendien bevat het maar weinig calorieën. In Chiazaad zitten vezels, eiwitten, Omega-3 vetzuren, calcium, mangaan, magnesium, fosfor, zink, vitamine B3, kalium, vitamine B1 en vitamine B2.

De voordelen van Chia zaad:

  • het zit vol antioxidanten (goed voor de weerstand)
  • het bevat veel vezels (helpt bij het afvallen)
  • het bevat hoogwaardige eiwitten (bouwstenen voor weefsels en spieren)
  • het is rijk aan omega-3 vetzuren (goed voor huid, hersenen, hart en vaten)
  • het bevordert de opname van calcium (goed voor je botten)

Chia zaad is heel gemakkelijk in je dieet te verwerken. De zaden smaken van zichzelf nogal flauw, maar je kunt ze gemakkelijk aan van alles en nog wat toevoegen. Over de cornflakes, over of door de groente, door de yoghurt, door het rijstgerecht en je kunt het toevoegen aan pap en gebak. Omdat Chiazaad de eigenschap heeft om water en vet absorberen, kan het worden gebruikt om sauzen mee te verdikken. Door Chiazaad aan je maaltijden toe te voegen verhoog je de voedingswaarde enorm. Meestal wordt Chiazaad goed verdragen, maar als je niet gewend bent aan veel vezels is er een kans op winderigheid, misselijkheid, diarree en/of een opgeblazen gevoel. Begin met weinig, bouw het later op. De aanbevolen dosering is 2×20 gram (ongeveer 1,5 eetlepels) per dag.