Waarom Zweten Goed Voor Je Is

sporten_is_gezondAls sporten een pilletje was, zou het een van de meest effectieve geneesmiddelen zijn die ooit is uitgevonden. Er is bewijs in overvloed dat een actieve leefwijze een van de meest doeltreffenste manieren is om allerlei ziekten te voorkomen. Of je je nu in de sportschool uitleeft op een fitnessapparaat of flink de pas erin zet tijdens een wandeling in de bossen. Lekker zweten kan je gezondheid een enorme boost geven.

De beste bescherming

Niets beschermt zo goed tegen ziekten als lichamelijk actief zijn. Lichamelijke beweging is onder andere goed voor je bloeddruk, je cholesterolgehalte, je gewicht, je energie-niveau en je stemming. Een actief leven versterkt het hart, verlaagt de bloeddruk, helpt bij het bereiken (en behouden) van een gezond gewicht, helpt bij stressreductie en zorgt ervoor dat je beter slaapt.

Stimulans voor het immuunsysteem

Beweging heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Tijdens het sporten is het lichaam beter in staat om de stresshormonen te verwerken die de hartslag en de bloeddruk verhogen. Lichaamsbeweging verhoogt ook het gehalte aan Serotonine in de hersenen. Serotonine (ook wel gelukshormoon) is betrokken bij veel verschillende lichaamsprocessen. Een tekort aan Serotine kan zich onder andere vertalen in angstige- en depresieve gevoelens, stemmingswisselingen, gewichtstoename, zin in suiker, problemen met de spijsvertering, vermoeidheid en moeite met slapen. Beweging en sporten is verreweg de beste manier om hormonen en neurotransmitters in balans te krijgen.

Het juiste evenwicht

De aanwezigheid van langdurige gezondheidsproblemen sluit lichaamsbeweging niet uit. Overleg altijd met de huisarts. Als je je na het sporten goed voelt, doe je het waarschijlijk goed. Is er pijn, stop dan direct en probeer erachter te komen wat er anders moet. Ben je nu niet actief maar er wel van overtuigd dat er wat moet veranderen? Begin dan rustig en bouw het langzaam op. Deskundigen adviseren om minstens 30 minuten per dag lichamelijk actief te zijn. Ben je niet zeker van je zaak vraag dan eerst je huisarts.