Ik Ben Erfelijk Belast, Wat Kan Ik Het Beste Doen?

wandelen Vorige maand zagen wij een jonge vrouw op ons spataderspreekuur met vermoeide en zere benen. Omdat ze goed in vorm was, haar ‘leven lang’ had gesport was ze verbaasd dat haar vaten niet in topconditie waren. De werkelijkheid is dat zelfs sporters en mensen die bijzonder gezond leven spataderen kunnen ontwikkelen.

Spataderen worden vaak geassocieerd met mensen die een beroep hebben waarbij ze lang moeten zitten of staan, met erfelijke factoren en met zwangerschap. Ook bij een verhoogd risico op spataderen zijn er dingen die je kunt doen om de kans op spataderen zo klein mogelijk te maken.

Wanneer je beweegt, wordt het bloed van de kuitspier en de voeten teruggepompt naar het hart. Sterke kuitspieren bevorderen een gezonde bloedsomloop en minimaliseren de kans op spataderen. Beweging is dus het allerbelangrijkste om je benen in topconditie te houden, maar de ene oefening is de andere niet.

Minder belastende oefeningen

De beste oefening die je kunt doen is wandelen. Wandelen is niet belastend voor je spieren en gewrichten maar versterkt wel de kuitpomp, waardoor de doorbloeding verbetert. Andere minder belastende bezigheden zoals fietsen zijn ook goed om de kuitspier aan het werk te zetten en de doorbloeding te verbeteren zonder kans op blessures.

Meer belastende oefeningen

Hardlopen of joggen is een goede oefening voor je kuitspieren en voeten, maar kan nadelige gevolgen hebben voor je spieren en je gewrichten. Wil je toch rennen zorg dan voor een zachte ondergrond, ga rennen op het strand of in het bos. Ook het tillen van zware gewichten in de sportschool zorgt voor spanning op de vaten en kan bij een verhoogd risico op spataderen beter vermeden worden.

Andere tips voor een betere bloedsomloop

Terwijl je staat of zit: rol je voeten van hak naar teen en terug om de kuitpomp te activeren. Draag compressie kousen vooral als je reist of langdurig moet zitten. Draag zeker compressiekousen tijdens de zwangerschap en ook daarna is het goed om ze tot een vast onderdeel van je garderobe te maken. Beperk hoge hakken tot speciale gelegenheden. De positie van je voet bij het dragen van hakken verzwakt je kuitspieren en belemmert een goede doorbloeding.

Beweging is belangrijk bij het voorkomen van spataderen. Zorg er wel voor dat je de juiste oefeningen doet. Heb je last van je benen? Maak dan een afspraak voor een microconsult (geen verwijsbrief nodig) bij onze spatader/been specialist dokter Vafi. Bel 074 – 376 44 08 voor meer informatie.