Broccoli in het zonnetje ☀️

broccoliBroccoli is een superfood, een zeer belangrijk onderdeel van een gezond dieet. Terwijl broccoli op grote schaal wordt gewaardeerd om zijn smaak, realiseren de meeste mensen zich de gezondheidsvoordelen niet. Broccoli zit vol met vitamine A, B, C, E, K, ijzer, calcium, zink, magnesium en koper. Het beschermt je tegen hart en vaatziekten, het verlaagt je cholesterol, het verkleint de kans op longziekten, het verkleint de kans op artrose en het is goed voor je botten. Bovendien bevat het Sulforafaan, een sterke antioxidant waar op dit moment veel onderzoek naar gedaan wordt met betrekking tot kanker. Daar bovenop, blijkt uit recent onderzoek, geeft ongekookte, rauwe broccoli gezondheidsvoordelen voor de maag.

Verse, jonge broccoli mag niet vezelig zijn of zwavelachtig smaken. Voor de beste smaak berg je de ongewassen groente op in de groentelade van je koelkast en gebruik je het kort na aankoop. Was de groente vlak voor het bereiden.

Broccoli kan worden toegevoegd aan wraps, pasta, pizza en aan soep.

Snelle tips om nog meer van broccoli te genieten:

  • Pasta met olijfolie, gestoomde broccoli en pijnboompitten (zout en peper naar smaak)
  • Soep van gepureerde gekookte broccoli en bloemkool, gecombineerd met kruiden, knoflook en ui
  • Omelet met kleine stukjes broccoli
  • Eigen pesto of pastasaus van broccoli