Anale klachten

Als u anale klachten heeft, heeft u iets waar miljoenen andere mensen ook last van hebben. Bijna iedereen heeft wel eens last van anale jeuk, pijn of bloed rond de anus. Soms ontstaan klachten door medicijn gebruik (antibiotica), een moeilijke stoelgang, een infectie, of na het nuttigen van bepaalde voedig zoals thee, koffie, alcoholische dranken, pittig eten en grote hoeveelheden vitamine C. Soms zijn er onderliggende problemen zoals anale fissuren.

Gezien de plaats van de klachten kunnen anale problemen de kwaliteit van het dagelijks leven behoorlijk beïnvloeden. Naast een verstoord ontlastingspatroon is ook vaak het zitten vrijwel onmogelijk. Pijnklachten van de anus en de anale regio moeten serieus worden genomen en de oorzaak moet met nauwkeurig onderzoek worden vastgesteld.

In de praktijk zien we de volgende anale aandoeningen:

1. Aambeien (trombose en prolaps)
  2. Getromboseerde perianale randvene
  3. Fissura ani
  4. Perinaal abces
  5. Cryptitis
  6. Fistula ani
  7. Sinus pilonidalis
  8. Hidradenitis
  9. Carcinoom
  10. Proctitis
  11. Descending perineumsyndroom
  12. Coccygodynie

Het is belangrijk te weten dat u niet de enige bent en dat er manieren zijn om uw anale klachten aan te pakken en te beheersen. Dat neemt niet weg dat klachten met betrekking tot het gebied rond de anus verontrustend kunnen zijn en dat veel mensen terughoudend zijn om ze te bespreken.

De medische staf van de TwenteHof Kliniek bestaat volledig uit gekwalificeerde chirurgen, proctologen, dermatologen en verpleegkundigen met een hoog expertise niveau. Zij houden zich strikt aan de Nederlandse eisen voor patientenzorg en veiligheid en verbreden continue hun kennis en ervaring met professionele trainingen op het gebied van chirurgie en niet-chirurgische behandelingen.

Dokter Wetzels is er werkzaam als proctoloog en fleboloog. Hij vindt het jammer dat mensen vaak onnodig lang met hun anale klachten blijven rondlopen. Want veel mensen schamen zich voor aambeien of anale absessen en zijn bang voor de behandeling. Dit is niet nodig. Anale kwalen zijn vaak vrij gemakkelijk en betrekkelijk eenvoudig te verhelpen. Als u anale klachten heeft dan is het de hoogste tijd voor een bezoek aan dokter Wetzels.

Dokter Wetzels is opgeleid door dokter van der Molen van de ‘Polikliniek Flebologie Terwolde.’ Samen werkten zij aldaar. Dokter Wetzels vertelt: “Veel mensen die anale klachten hebben proberen zichzelf te behandelen met zetpillen en zalven, die vrij verkrijgbaar zijn de apotheek en bij de drogist. Maar een groot deel van deze mensen raakt zo hun klachten niet kwijt. De meeste anale klachten worden niet opgelost met het eindeloze gebruik van aambeienzalven en zetpillen. Dit zijn middelen die hoogstens tijdelijk wat verlichting van een aantal klachten geven.

Heeft u anale klachten? Bij de TwenteHof Kliniek kunt u snel terecht. Blijf er dus niet meer lopen. Bel voor een afspraak op 074 – 376 44 08.