Flebologie

Wat betekent flebologie?
De flebologie houdt zich bezig met ziekten van de aderen: de bloedvaten die het bloed terugvoeren naar het hart. Als deze aderen niet goed functioneren kunnen bijvoorbeeld spataderen ontstaan. De flebologie houdt zich bezig met de ziekten van of afwijkingen aan dit aderstelsel, voornamelijk aan de benen. Bij flebologie wordt gedacht aan spataderen en de gevolgen daarvan, zoals open benen en/of eczeem.

Wat is een fleboloog?
Een fleboloog houdt zich bezig met de diagnostiek en de behandeling van spataderen, oedeem (vocht) in de benen en met open benen. Hij of zij doet dus meer dan alleen spataderen wegspuiten. Heeft u spataderen, dan is onderzoek door middel van een duplex onderzoek wenselijk. Het is belangrijk te weten of uw klachten door spataderen veroorzaakt worden en niet door bijvoorbeeld rugproblemen. Ook is onderzoek belangrijk om te weten of een eventuele behandeling wel het gewenste resultaat zal geven.

Welke klachten behandelt een fleboloog?
Het grootste gedeelte van onze patiënten komt voor spataderen, ontsierende haarvaatjes en open benen. Bij het eerste consult verricht de fleboloog een duplexonderzoek. Lekkende kleppen kunnen zo worden uitgesloten, het inspuiten van spataderen heeft alleen zin als de kleppen in de hoofdaderen intact zijn. Bij lekkende kleppen in de hoofdaderen stroomt het bloed terug waardoor eventueel dichtgespoten aderen weer open zouden kunnen gaan. Wanneer lekkende kleppen in de hoofdaderen geconstateerd worden gaat de patient voor aanvullende behandeling naar de chirurg. Heeft u geen lekkende kleppen dan kan er gelijk een afspraak voor sclerotherapie gemaakt worden.

Heeft u spataderen? Hier vindt u meer informatie