Proktologie

Wat betekent proktologie?

Proktologie is het vakgebied in de geneeskunde dat de klachten en de ziektes in het gebied van de anus en de endeldarm omvat. Omdat allerlei soorten artsen zich hiermee bezig houden (internisten, chirurgen, huidartsen en huisartsen) is de aandacht nogal gespreid en benadert iedereen het vanuit zijn eigen invalshoek. Een proktoloog beoogt die invalshoeken te verenigen en behandelt iemand met een eczeem rond de anus ook voor de eventueel gecombineerde aambeien en mogelijke darmfunctie stoornis. Juist omdat een combinatie van problemen eerder regel dan uitzondering is in dit lichaamsgebied.

Wat is een proktoloog?

Het is een misvatting te stellen dat iemand die aambeien behandelt een proktoloog is. “Aambeien” zijn slechts een onderdeel van het werk bij ons in de kliniek. Mensen kunnen komen met klachten als bloedverlies, jeuk, afscheiding, pijn en obstipatie. Deze klachten kunnen wijzen op fistels, darmontstekingen, kloofjes, eczeem of (kwaadaardige) poliepen. Al deze aandoeningen kunnen meestal zonder operatie behandeld worden. En door het opsporen van de oorzaak is in bijna alle gevallen een definitieve genezing mogelijk.

Welke klachten behandelt een proktoloog?

Inwendige aambeien
Uitwendige aambeien
Verzakkingen van anus en endeldarm
Marisken, uitwendige huidflapjes
Fistels
Fissuren, scheuren in de anushuid
Jeuk en eczeem

Proktologisch onderzoek

Het proktologisch onderzoek in onze kliniek vindt plaats op een speciale onderzoeksstoel. Dit voorkomt een genante houding “op handen en knieën”. Het onderzoek omvat kijken, voelen met de vinger (toucher) en inwendig kijken met een anuskijker. Zonder dit laatste is het stellen van de diagnose aambeien onmogelijk.

Lees hier verder over anale klachten.